15 نکته تخصصی در مورد نحوه برنامه ریزی و طراحی آشپزخانه (بخش یک)

15 نکته تخصصی در مورد نحوه برنامه ریزی و طراحی آشپزخانه (بخش یک)

15 نکته تخصصی در مورد نحوه برنامه ریزی و طراحی آشپزخانه


طراحی آشپزخانه چیزی شبیه به یک فرآیند یادگیری است که همیشه در حال تکامل است، فقط به این دلیل که نحوه استفاده ما از آشپزخانه به طور مداوم در حال تغییر است. زمانی آشپزخانه فقط جایی برای آشپزی کردن بوداما اکنون آشپزخانه‌  فضایی خانوادگیست که برای پخت و پز استفاده می‌شود، برای سرگرمی، غذاخوری، کار و حتی استراحت.

بنابراین، برنامه ریزی یک آشپزخانه با جزئیات از همان ابتدا یک امر ضروری است – و ما از طراحان برتر آشپزخانه برای تعریف این فرآیند کمک خواسته ایم. در زیر با شما  مرحله به مرحله مراحل طراحی را طی می کنیم تا بتوانید تمام ایده های خلاقانه آشپزخانه خود را به کار بگیرید و آنها را با موارد عملی پیوند بزنید تا با الهام گرفتن از بهترین طراحان آشپزخانه در جهان، اتاقی کاملا متعادل ایجاد کنید.

طراحی آشپزخانه - عناصر اساسی طراحی آشپزخانه
طراحی آشپزخانه به بهترین وجه توسط متخصصان با تجربه انجام می شود - اما فقط دست به دست شما. این به این دلیل است که نحوه استفاده از آشپزخانه شما بر انتخاب های طراحی شما تأثیر عمیقی خواهد گذاشت.
گام به گام ما به شما کمک می کند تا دریابید که چگونه یک آشپزخانه را مانند یک حرفه ای طراحی کنید - اما 
همیشه باید این سوال را داشته باشید که آیا هر مرحله از نظر چیدمان و عملی بودن دقیقاً با آنچه از اتاق نهایی می خواهید مطابقت دارد یا خیر. به این ترتیب، می توانید لیست نهایی خود را با تمام تصاویر آشپزخانه و ایده های طراحی آشپزخانه که برای ایجاد فضای عالی جمع آوری کرده اید، تطبیق دهید


1. فهرست آرزوها را ایجاد کنید


اندی بریگز، طراح داخلی  می گوید: با نقشه برداری ذهنی و نوشتن تمام ویژگی های آشپزخانه رویایی خود شروع کنید.

اینجا مکانی برای تفکر آسمان آبی است. شما مشتاق کدام سبک طراحی بوده اید؟ هوس چه وسایل یا وسایل لوکسی دارید؟ همه چیزهایی را که همیشه آرزویش را داشتید بنویسید. شما همچنین باید در مورد آنچه در طراحی فعلی شما برای شما کار نمی کند فکر کنید.

می‌توانید ایده‌های نامشهود بیشتری را در این فهرست بگنجانید که طراح شما می‌تواند به آنها کمک کند - سوپر مارکت، روکش‌های مختلف میز و غیره.

با بررسی سایت ها و پلتفرم های اجتماعی مانند Pinterest و Instagram برای الهام گرفتن از طراحی داخلی، لیست علاقه مندی های خود را به دقت تنظیم کنید. مجلات و بروشورها نیز منابع مفیدی هستند که شما را با آخرین روندهای آشپزخانه آشنا می کنند. اندی بریگز ادامه می‌دهد، هرچه بیشتر ببینید، احساس بیشتری نسبت به سبک آشپزخانه‌ای که ترجیح می‌دهید، پیدا می‌کنید، چه سبک کانتری کلاسیک یا مینیمالیسم مدرن.

2. بودجه طراحی آشپزخانه را تنظیم کنید


هزینه های آشپزخانه باید در ابتدای پروژه شما به وضوح تعریف شود.

اندی بریگز می‌گوید: «اینکه تا چه حد می‌توانید با فهرست آرزوهایتان پیش بروید، به بودجه شما بستگی دارد. شما باید مشخص کنید که به طور واقع بینانه چقدر می توانید  برای پروژه هزینه کنید. در کنار خود آشپزخانه، مطمئن شوید که برای لوله کشی، سیم کشی، روشنایی، لوازم خانگی، کفپوش، تزئینات، نیروی کار و هر نوع طراحی تکمیلی هزینه هایی را در نظر بگیرید. همچنین باید 10% دیگر را برای هر گونه هزینه های پیش بینی نشده اضافه کنید.

3. نحوه استفاده از فضای خود را در نظر بگیرید


طراحی آشپزخانه فقط به دنبال چیدمان آشپزخانه متناسب با فضا نیست – برنامه ریزی آشپزخانه باید در مورد نحوه استفاده شما از اتاق نیز باشد.
دامیان رایت، طراح توصیه می کند: «ابتدا، به دقت در مورد نحوه استفاده از فضا والزامات خود فکر کنید.

آشپزخانه‌های امروزی مرکز اصلی خانه هستند، بنابراین با فکر کردن به چیدمان بر حسب لحظات، با مکان‌هایی برای آشپزی، غذا خوردن، سرگرمی و گاهی اوقات مکانی برای نشستن و کار، به طراحی نزدیک می‌شویم.

با این حال، حتی در یک اتاق بزرگ، سعی کنید قسمت های آماده سازی، پخت و پز و شستشو را نزدیک به هم نگه دارید تا تا حد امکان کارآمد باشد.

4. اندازه گیری کنید


با توجه به اینکه آشپزخانه برای انجام انواع نقش های حیاتی مانند غذاخوری خانوادگی، استراحت، کار و سرگرمی تحت فشار فزاینده ای قرار می گیرد، چیدمان آشپزخانه خوب و فضای ذخیره سازی کافی بیش از هر زمان دیگری در برنامه ریزی آشپزخانه اهمیت دارد، اما  اینکه ایده های شما تا چه حد قابل اجراست بستگی به اندازه گیری دقیق دارد – کاری که باید قبل از مراجعه به یک متخصص طراحی انجام دهید، اگرچه اگر آنها به شما مراجعه کنند، می توانید این مسئولیت را به آنها بسپارید.

بن باربیج، سازنده آشپزخانه باربیج  می گوید: «هنگام برنامه ریزی آشپزخانه خود مراقب باشید که با عناصر مستقل بیش از حد جاه طلب نباشید».

اطمینان حاصل کنید که کف خود را دقیقاً اندازه بگیرید تا یک جزیره به راحتی در فضای شما قرار گیرد. هنگامی که در مرکز قرار می گیرد باید فضای کافی برای مانور دادن و دسترسی به بقیه آشپزخانه برای شما باقی بماند.

"محدوده زیر میز آشپزخانه جزیره آشپزخانه نیز ضروری است، زیرا فضای کافی برای ذخیره سازی و لوازم ضروری آشپزخانه مانند یخچال های کم ارتفاع و کشوهای عمیق ارائه می دهد."

5. طرح بندی عالی را در نظر بگیرید


به کنار انتخاب های زیبایی شناختی، ایده های چیدمان آشپزخانه جایی است که باید سفر عملی طراحی آشپزخانه را شروع کنید.

برنامه ریزی موثر یک چیدمان ارگونومیک آشپزخانه، و به حداکثر رساندن فضا، می تواند زمان صرف شده در آشپزخانه را لذت بخش تر کند. در چیدمان خود سعی کنید سینک، یخچال، اجاق گاز و فر خود را در دسترس همدیگر قرار دهید و با توجه به الویت برای فضای آشپزخانه برنامه ریزی کنید.

بن باربیج می‌گوید: کابینت‌ها و کشوهای بیرون‌کش نزدیک اجاق معمولاً برای روغن‌های پخت و پز، قابلمه و تابه‌ها مناسب‌تر هستند، در حالی که فضای نزدیک سینک برای ظروف بهتر است استفاده شود.

در برنامه ریزی چیدمان خود نور طبیعی و معابر را در نظر بگیرید – مکان های نشیمن بهترین مکان در نزدیکی پنجره ها هستند، در حالی که برای مثال، منطقه اصلی پخت و پز نباید گذرگاه اصلی بین راهرو و باغ از طریق آشپزخانه باشد.

6. کابینت مناسب را انتخاب کنید


طراحی کابینت آشپزخانه، بخش سرگرم کننده برنامه ریزی آشپزخانه است.

نقطه شروع این است که در نظر بگیرید که می خواهید آشپزخانه شما چگونه ظاهر و احساسی داشته باشد. به این فکر کنید که چگونه ممکن است نه تنها به قسمت نشیمن و ناهار خوری مربوط شود، به خصوص اگر بخشی از یک فضای پلان باز باشد، بلکه چگونه با نقشه کلی شما برای خانه همخوانی دارد، طراح داخلی، تیفانی دوگان میگوید
"تصاویری از آشپزخانه هایی که به شما الهام می بخشد جمع آوری کنید و شروع به تقویت ایده های خود کنید، به این فکر کنید که چگونه ممکن است با فضای شما، نازک کاری جاهای دیگر خانه و دوره ملک شما مطابقت داشته باشند."

اگر عاشق ایده های آشپزخانه سنتی هستید، به جزئیات کابینت فکر کنید.

آشپزخانه‌های رنگ‌شده به‌خاطر جذابیت همیشگی‌شان خوب عمل می‌کنند و به این دلیل که رنگ‌آمیزی هر از گاهی برای ایجاد ظاهر و احساس متفاوت بسیار مفید است. تیفانی ادامه می دهد: من آشپزخانه های کلاسیک شیکر 20 ساله را دیده ام که دوباره رنگ شده و شگفت انگیز به نظر می رسند.

ایده‌های آشپزخانه مدرن مناسب‌تر هستند.

اگر انتخابتان یک آشپزخانه مدرن است، به این فکر کنید که آیا در آینده آن را دوست خواهید داشت یا خیر. با توجه به سطح سرمایه‌گذاری، کابینت احتمالاً تنها چیزی است که نمی‌خواهید تغییر دهید، اما همیشه می‌توانید دیوارها را مجدداً رنگ آمیزی کنید 

7. نسبت کابینت، مقیاس و تقارن را در نظر بگیرید


طراحی آشپزخانه تعادل خوبی بین عملی بودن و زیبایی شناسی است - با تاثیر بخش عمده کابینت- عنصر مهمی که باید در کنار سبک کابینت در نظر گرفته شودنسبت های کابینت است و با قرار دادن ویژگی‌های کلیدی سعی کنید تا حدودی حس تقارن ایجاد کنید. جزئیات با توجه به اندازه و ارتفاع اتاق شما تعیین می شود.

یک کابینت آشپزخانه "استاندارد" معمولاً 600 میلی متر عرض دارد (اگرچه گزینه های زیادی وجود دارد و البته سفارشی هر چیزی را که می خواهید امکان پذیر می کند). ما اغلب با ترسیم اتاق بر حسب بخش‌هایی به عرض 600 میلی‌متر شروع می‌کنیم تا کمی مقیاس را درک کنیم.

تیفانی دوگان می‌گوید: «بهتر است واحدهای بلند را تا سقف یا درست زیر آن اجرا کنید. "واحدهای ناهموار با یک متر فضای خالی در بالا در یک اتاق با سقف بلند نامتعادل به نظر می رسند و معمولاً بهتر است فضای خالی را با کمدهای بیشتری پر کنید که می توان از آنها برای نگهداری وسایل کم استفاده مانند گلدان ها استفاده کرد."

8. رنگ آشپزخانه 


تیفانی دوگان می‌گوید: هنگامی که استودیوی ما برای اولین بار در سال 2011 افتتاح شد، همه آشپزخانه‌ها رنگ خنثی داشتند، چه کلاسیک باشند و چه معاصر. اکنون، مطابق با روندهای فعلی در سراسر خانه، ما شاهد تقاضای بیشتری برای ایده های رنگ آشپزخانه، آشپزخانه های رنگارنگ با طرح و شخصیت هستیم، که احتمالاً دلیل دیگری برای محبوبیت سبک شیکر است

می توان آن را به راحتی سفارشی کرد: فضای داخلی یک کابینت جلو شیشه ای را می توان به یک رنگ، چارچوب درها را به رنگ دیگر، یا دستگیره ها را به دلخواه تغییر داد. همچنین برای منحصر به فرد بودن توصیه می‌کنم یک کمد یا بوفه‌ی چینی عتیقه به اتاق اضافه کنید، تا از یکسان به نظر رسیدن کابینت‌های نصب شده جلوگیری کنید.

هلن شاو،  می‌گوید: «از آنجایی که آشپزخانه قلب شلوغ و شلوغ خانه است، به جای فضایی آرام، رنگ‌های روشن، گرم و چشم‌نواز دیوار می‌توانند به خوبی کار کنند.» 

از طرف دیگر، سایه‌های روشن‌تر کوچک‌تر نیز به فضای آشپزخانه خنثی عمق و شخصیت می‌بخشد. استفاده از رنگ برای جلوی کابینت، چهارپایه بار یا واحد قفسه بندی نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه اجازه می دهد تا  شخصیت به راحتی به آشپزخانه شما تزریق شود.

آشپزخانه‌ها مملو از فرصت‌های رنگی هستند، از لوازم خانگی و کف‌پوش گرفته تا پنجره‌ها و کابینت‌ها. یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین گزینه‌ها، رنگ‌آمیزی دیواری است که اگر از آن خسته شدید، به‌راحتی به‌روز شود.

9. آیتم لوازم


در حالی که اجاق‌ها، یخچال‌ها و ماشین‌های ظرفشویی توکار استاندارد 60 سانتی‌متر عرض دارند، لوازم عریض‌تری نیز وجود دارد که ممکن است لازم باشد در طراحی آشپزخانه در نظر گرفته شوند، مانند اجاق‌های با عرض 76 سانتی‌متر، یخچال فریزرهایی با عرض 90 سانتی‌متر (عرض‌تر، اگر بخواهید. برنامه ریزی برای ایجاد یک دیوار خنک کننده با یخچال، فریزر ) و اجاق های پخت و پز با عرض حداکثر 1.5 متر.

همچنین ممکن است بخواهید یک کشوی گرم کننده که می تواند برای پخت آهسته استفاده شود، یک اجاق گاز بخار، مایکروویو ترکیبی، کشو جاروبرقی برای آماده کردن غذا برای پخت و پز، کشوهای یخچال به جای یا علاوه بر یخچال ایستاده، کشوهای ماشین ظرفشویی، یک خنک کننده نوشیدنی و یک سری کباب پز با عرض 40 سانتی متر، اجاق گاز تپان یاکی، گاز و دومینوی القایی به جای یک اجاق گاز استاندارد به عرض 60 یا 90 سانتی متر.

فناوری در سیستم‌های تهویه نیز پیشرفت قابل‌توجهی داشته است، بنابراین می‌توانید بین هودهای دیواری و سقفی، طرح‌های سقف هموار، هودهای مخفی ، و اجاق‌ها با سیستم تهویه یکپارچه و... یکی را انتخاب کنید

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.