تاریخچه نوار چسب

تاریخچه نوار چسب

تاریخچه نوار چسب

 

در روزگار ما تصور دنیایی بدون نوار چسب امریست غیر ممکن اما این اختراع بشری نیز به به سان دیگر مصنوعات آن تاریخ تولدی دارد ولی با پانهادن به این دنیا چنان آن را دستخوش تغییر کرده که گویی همیشه بوده و باید این طور میبوده و خود را جزئی جدایی ناپذیر از دنیا می نماید

در این نوشته میخواهیم به تاریخچه این اختراع به ظاهر ناچیز ولی مهم یک نگاه کلی بیاندازیم


چه کسی نوار را ایجاد کرد؟


تاریخچه نوار چسب بیشتر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می کنند و طیف وسیعی از کاربردها را در بر می گیرد. از شیره درخت تا موم زنبور عسل، باستان شناسان انواع مختلفی از مواد را کشف کرده اند که برای ساخت ابزارهای بهتر، حفظ فرهنگ بومی و موارد دیگر استفاده شده است.
شواهد کافی وجود دارد که نشان می دهد گلدان های سفالی در اوایل 4000 سال قبل از میلاد توسط مواد چسبنده به دست آمده از شیره درختان ترمیم می شدند. 3500 سال پیش از چسب در ساختن کارهای چوبی چند لایه استفاده می شد در حالی که 2500 سال پیش در مقبره های فراعنه مصر استفاده می شد. با این حال، اولین اسکریپت های دقیق چسب ها به سال 2000 قبل از میلاد برمی گردد و حاوی دستورالعمل های ساده ای برای تهیه چسب ماهی است.

به نظر می آید که بین 1500 تا 1000 قبل از میلاد، هیروگلیف‌های مصری با استفاده از چسب مخصوصی که از چسب‌های حیوانی به دست می‌آمد، استفاده می کردند. بعدها در 618-906 ق.م. چین همچنین شروع به استفاده از نسخه خود از مواد چسبنده کرد که از شاخ گوزن، گاو و مشتقات ماهی می ساختند. دوره بعدی که استفاده از چسب رواج یافت، از 1 تا 500 بعد از میلاد است. در این دوره است که یونانی ها و رومی ها به هنر روکش کاری و خیاطی دست زدند - تکنیکی که برای چسباندن لایه های نازک چوب به یکدیگر استفاده می شد. آنها از مواد مختلفی برای ایجاد مواد چسبنده از جمله پوست حیوانات، سفیده تخم مرغ، شیر، سبزیجات، خون و مواد استخوانی استفاده کردند.

زمان زیادی طول کشید تا اولین حق ثبت اختراع برای چسب ماهی در سال 1750 در بریتانیا صادر شود. این امر فضایی را برای ثبت اختراعات بیشتر ایجاد کرد زیرا شرکت های متعددی انواع مختلفی از چسب ها را ارائه کردند.

اختراع نوار چسب


آغاز تاریخچه نوارهای چسب را می توان در سال 1845 جست و جو کرد. دکتر هوراس دی چسب لاستیکی را روی نوار پارچه گذاشت - به این ترتیب جهان اولین اختراع نوار جراحی را دید.
در سال 1921 یک زن خانه دار جوان ژوزفین دیکسون با شوهرش ارل که خریدار پنبه از جانسون و جانسون بود در نیوجرسی زندگی می کرد. خانه داری واقعاً او چندان خوب نبود، بنابراین ژوزفین اغلب، روزانه چندین بریدگی و سوختگی داشت. در روزهای قبل از آنتی بیوتیک ها، عفونت ها یک خطر جدی بود.

بنابراین یک روز پس از بریدگی دوباره با یک چاقوی آشپزخانه، Josephone طبق معمول آن را با نوار جراحی پوشاند. ارل دیکسون متوجه شد که نوار مدام می‌افتد و یک تکه گاز را به نوار پارچه‌ای چسباند و آن را با کرینولین پوشانید - و بعداً نوار چسب معروف جانسون و جانسون اختراع شد. ارل دیکسون بعداً سمت معاون رئیس جمهور در شرکت به دست آورد.

در همان زمان در مینه سوتا یک شرکت کوچک تولید کننده کاغذ سنباده به نام شرکت Minnesota Mining وجود داشت که اکنون با نام 3M شناخته می شود. در سال 1923 آنها ریچارد درو را در سمت تکنسین آزمایشگاه استخدام کردند. در آن زمان این شرکت در حال آزمایش های زیادی با سلفون در تلاش برای ایجاد یک پوشش ضد آب بود.

درو مشتاق و کوشا بود، بنابراین به زودی شرکت او را به کار در مغازه‌ها و گاراژهای خودرو برای نظارت بر آزمایش برند جدید کاغذ سنباده Wetordry منصوب کرد. طولی نکشید که درو متوجه شد که وقتی یک ماشین دو رنگ می شود، خط مرزی بین آنها تقریباً هرگز یکنواخت نبود. کارگران برای محافظت از قسمت رنگ شده از کاغذ مخصوصی برای پوشاندن آن استفاده می کردند، اما وقتی پس از رنگ آمیزی جدا می شد، کاغذ همراه با رنگ از بین می رفت و رفع عیوب زمان زیادی می برد.

درو که مشتاق حل این مشکل بود، نواری به عرض 5 سانتی متر با لایه چسب در امتداد لبه ها خرید. کارگران آن را امتحان کردند، اما به دلیل اینکه لایه چسب فقط در لبه ها بود، قسمت میانی نوار آغشته به رنگ شد و در نهایت چروک شد.

پنج سال بعد، درو هرگز از بهبود نوار چسب دست برنداشت، دائماً به دنبال بهترین چسب برای استفاده، مواد پشتیبان عالی و ... بود. او همه چیز را از روغن گیاهی گرفته تا صمغ درختان طبیعی آزمایش کرد. می‌گویند درو روزانه آنقدر سلفون استفاده می‌کرد که زباله‌ها باید در پایان روز توسط یک کامیون جمع‌آوری می‌شد.

سرانجام در سال 1930 درو یک حق اختراع برای نوار چسب خود دریافت کرد و اولین رول برای یکی از مشتریان شرکت در شیکاگو ارسال شد.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.