تاریخچه ی چسب

تاریخچه ی چسب

تاریخچه ی چسب به دوران ماقبل تاریخ می رسد، زمانی که اجداد ما از چسب های ساده برای مدیریت آسان ابزارهایی که برای بقای خود نیاز داشتند استفاده می کردند. از آن زمان، چسب‌ها بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند، تا زمانی که امروزه از آنها برای ایجاد تقریباً هر چیزی که ما هر روز با آن سر و کار داریم استفاده می‌شود.

در طول بیش از 4 هزار سال تاریخ، چسب های حیوانی بعنوان پایه ای بودند که همه چسب های دیگر از آن  ساخته می شدند. در اینجا می توانید نه تنها در مورد چسب های حیوانی، بلکه در مورد تاریخچه همه انواع چسب محبوبی که امروزه استفاده می شود بخوانید.

حقایق چسب

یافتن بسیاری از حقایق و اطلاعات جالب در مورد چسب ها - مواد چسبنده ای که ما را در طول تاریخ از زمان ظهور اولین تمدن های باستانی روی زمین دنبال کرده اند- دشوار نیست.

ساخت چسب

اگر همیشه فکر کرده اید که چسب های مدرن چگونه ساخته می شوند و چه موادی آنها را برای استفاده در بسیاری از حالات جالب آماده کرده است، در اینجا می توانید همه پاسخ های خود را بیابید.

تاریخچه مختصر چسب

تاریخچه چسب،کل تاریخ مدرن بشر را در بر می گیرد، از اولین توسعه ابزارها، ظهور و سقوط امپراتوری های باستان، تا توسعه علم مدرن و شیمی پیشرفته که توانسته است همه جنبه های زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه استفاده منظم از چسب در اکثریت تاریخ ما فقط برای درصد کمی از جمعیت (اشراف زادگان، کارگران چوب، ...) در دسترس بوده است، امروزه هر کسی بدون توجه به جایی که نگاه می کند با چسب ها در تماس است. از چسب ها در ساخت لباس، کفش، مبلمان، وسایل نقلیه حمل و نقل، الکترونیک، ساخت و ساز، پزشکی و حتی بیشتر مصارف خارجی مانند ابزار پزشکی قانونی پلیس و ماهواره های فضایی استفاده می شود.

 اولین چسب های شناخته شده از پوست ساده درخت توس به دست می آمد که حدود 200 هزار سال پیش در دوران ماقبل تاریخ کاملاً فرآوری نشده استفاده می شد. در سال 5200 قبل از میلاد، فرآیندهای پیشرفته تری در قاره اروپا و خاورمیانه معرفی شدند که شامل مخلوطی بود که از زمین پلیمری جامد طبیعی استفاده می کرد. ایجاد چنین چسبی بر پایه قیر نیاز به گرم کردن دقیق پوست درخت غان داشت. چسب حیوانی رایج‌تر برای اولین بار حدود 4 هزار سال پیش در مصر باستان معرفی شد، که اولین تأیید شناخته شده استفاده از چسب‌هایی است که از جوشاندن طولانی پوست، سم و بافت همبند حیوانات ساخته می‌شد. محبوب ترین استفاده از چسب (که بسیار گران و کمیاب بود) در آن زمان تقویت دوام طومارهای پاپیروس و ایجاد مبلمان برای اشراف بود. چندین نمونه از این مبلمان در مقبره های فراعنه از جمله تابوت توت عنخآمون نگهداری می شد.

در حالی که چسب‌ها در یونان و روم باستان بسیار محبوب شدند، جایی که در موارد بی‌شماری (برای اولین بار از جمله ساخت و ساز ساختمان و اشیاء زینتی مانند موزاییک‌های دیوار/کف) مورد استفاده قرار گرفتند، بلافاصله پس از سقوط امپراتوری روم در اروپا از مد افتادند. برخی از نمونه‌های استفاده از چسب حیوانی در حدود 900 تا 1000 پس از میلاد در چین باقی مانده است، که بیشتر به عنوان ابزاری برای سازندگان مبلمان و نگهدارنده برای تصاویر است. استفاده محدود مشابه از چسب های حیوانی در آمریکای شمالی و جنوبی، آسیا و حتی آفریقا وجود داشت.

اولین تجدید حیات چسب در اروپای مدرن در قرن شانزدهم اتفاق افتاد، زمانی که پیشرفت های حاصل از تجارت، ظهور علم و گسترش جنبش رنسانس، کارگران چوبی را قادر ساخت تا شروع به آزمایش طرح های جدیدی کنند که فقط با استفاده از چسب های حیوانی امکان پذیر بود. تلاش آنها نه تنها برای ایجاد مبلمان شیک برای اشراف (روش های روکش کاری و خیمه سازی که توسط یونانی ها و رومی ها بین سال های 1 تا 500 بعد از میلاد اختراع شد) به کار گرفته شد، بلکه همچنین ساخت بسیاری از انواع سازهای چوبی که پیش از این ساختن آنها غیرممکن بود. (انواع گیتار، ویولن، پیانو) برخی دیگر از چسب‌هایی که در یونان و روم اختراع شدند ملات (مخلوط آهک، خاکستر آتشفشانی و ماسه)، خمیرهای چسب‌دار تخم‌مرغی، چسب‌های پایه ماهی و چسب‌های بسیار مهم بر پایه قیر بود که به‌عنوان درزگیر گیاهان چوبی به‌شدت استفاده می‌شد. در قایق ها و کشتی ها.

قبل از رسیدن انقلاب صنعتی، کارخانجات چسب در هلند، انگلستان، آلمان و سوئیس و ایالات متحده پدید آمدند و بیشتر کارخانه‌ها بر روی چسب‌های حیوانی متمرکز بودند که توسط حیواناتی که توسط صاحبان حیوانات و کارخانه‌های گوشت به فروش می‌رسیدند، ساخته می‌شدند. در اواسط دهه 1800، اولین چسب های مبتنی بر لاستیک معرفی شدند و در دهه 1930 شیمیدان مدرن توسعه سنگین چسب های کاملا مصنوعی را آغاز کرد. ستون آخر تاریخ چسب مدرن در سال 1958 اتفاق افتاد، زمانی که هری کوور جونیور اولین نسخه Super Glue خود را در معرض دید عموم قرار داد.

امروزه از چسب‌های مصنوعی، چسب‌های لاستیکی و مقادیر کمی چسب‌های گیاهی و حیوانی در اطراف ما استفاده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که تولید جهانی چنین موادی با سرعت شگفت‌آوری رشد خواهد کرد.

 

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.